Modeloversigt 1930

Volvo TR671 1930 - 1935

Volvos første specialbyggede 7-sæders taxaer kom i marts 1930. TR671 betyder Trafikvagn, 6 cylindre, 7 siddepladser, 1. serie. De var lidt længere i akselafstanden end PV651, for at få plads til de to ekstra passager-sæder som var sammenklappelige. TRS modellen var til byen. Den havde en rude mellem føreren og bagsæde-passageren og højere taghøjde, for dengang gik herrene med høje hatte. TRL modellen var til brug i provinsen. Den havde ingen mellemrude og taget var ligesom på PV 651. Ud over komplette biler leverede Volvo også chassiser som der kunne bygges videre på, til blandt andet ambulancer.

Volvo PV653-9 1933 - 1937

Efter Volvos første sekscylindrede model kom i 1929 forsatte man med at udvikle den og i 1933 blev PV653 og PV654 præsenteret. Det var meget komfortable, støjsvage og robuste biler. PV 653 var en standard og PV 654 var en 654 deluxe version, som havde et meget gennemført plys-interiør, 2 reservehjul og baklys. Den kunne fås i forskellige farver. Motoren var en sekscylindret rækkemotor med sideventiler på 3266 ccm. med 65 hk ved 3200 o/min. 3 trins gearkasse med frihjul. Hydrauliske på alle fire hjul. Akselafstand var på enten 2950 eller 3550 mm. Der blev også bygget chassisversionen som kom til at hedde PV655. De blev brugt til små ladbiler, ambulancer og rustvogne, men også et lille antal 2 dørs coupé- og cabrioletmodeller blev fremstille på dette chassis. Der blev bygget 230 stk. af modellen PV653 og 361 stk. model PV654 i perioden 1933 - 1935.

Motoren var en sekscylindret rækkemotor med sideventiler på 3010 ccm. og 55 hk ved 3000 omdrejninger eller 3266 ccm. og 65 hk ved 3200 omdrejninger. 3 trins manual gearkasse, hydrauliske bremser på alle hjul.

Akselafstand: 3100 eller 3250 mm.

Model: TR671-9 Varianter: TR 671 (TRS: bytaxa med skillerude) TR 672 (TRL: landtaxa uden skillerude) TR 673 (med skillerude) TR 674 (uden skillerude) TR 675 Chassis TR 676 (bytaxa med skillerude, højt tag) TR 677 Chassis TR 678 (landtaxa med skillerude, lavt tag) TR 679 (landtaxa uden skillerude, lavt tag) I alt 845 stk. mellem 1930 og 1935.

I 1935 blev de opdateret og kom til at hedde PV658

og PV659. Bilens udseende ændrede sig markant. Køleren fik en lille hældning bagover og der blev monteret et gitter foran og helt andre og mere specielle navkapsler bidrog til det nye udtryk. Den seks-cylindrede motor fik også et løft. Den fik en slagvolumen på 3670 ccm. og ydede mellem 80 og 84 hk.

PV 653 Standard, PV 654 deluxe, PV 655 Chassis,

PV 656 Chassis, PV 657 Standard, PV 658 deluxe,

PV 659 (med skillerude)

Copyright © Dansk Volvoklub