Modeloversigt 1935

Volvo TR701-4 1935-1937

TR701-704 modellerne blev afløser for specialbyggede TR671-679 taxaer. De havde længere akselafstand end PV modellerne og 7 sæder. Motoren, den sekscylindret rækkemotor med sideventiler, 3670 ccm med 84 hk, ved 3300 o/min. og 3-gears hvor gearstang var i gulvet. Hydrauliske bremser på alle fire hjul. Taxavognmænd var vilde med den på grund af dens utrolige holdbarhed.

Volvo PV36 1935 - 1938

0’ernes strømlinede biler, da den i 1935 bliver lanceret. Den fik kælennavnet Carioca, som er en dans fra Mellemamerika. PV 36 var Volvos første model med uafhængig forhjulsaffjedring med triangel og skruefjedre og et yderst robust helståls-karrosseri med skærmforlængere på baghjulene. Karrosseriet så ikke blot moderne ud, det var også yderst sikkert, som det blev demonstreret i forbindelse med nogle alvorlige ulykker. Men den var måske lidt for moderne og dyr, for den solgte ikke ret godt og der blev kun produceret 500 stk. mellem 1935 og 1938.

 

Der blev produceret i alt 936 stk. fra 1935 til 1937.

TR 701, med skillerude. TR 702, Chassis.

TR 703, med skillerude. TR 704, uden skillerude.

Produktionsantal: 936

PV36 blev designet af den svensk ingeniør Ivan Örnberg, som kom til Volvo i ‘31 efter at havde arbejde for Hupp Motor Company i Detroit. Motoren var den samme sekscylindret sideventilerede rækkemotor som også blev brugt i de andre Volvomodeller med 80 hk og hydrauliske bremser på alle fire hjul. Den kunne nå en topfart på 120km/t og var også en meget støjsvag bil. Der blev lavet en enkelt cabriolet, resten var sedanmodeller.

Copyright © Dansk Volvoklub