Modeloversigt 1946

PV444 1946 - 1958

Som en budbringer af håb om fred og bedre tider præsenterede Volvo i september 1944 modellen PV444 på den store Volvo-udstilling i Stockholm. Prisen på 4.800 svenske kroner var meget attraktiv. Det var samme pris som for Volvos første bil, ÖV4, i 1927.

Den amerikanske stil påvirkede udformningen af 444.

Det var den første Volvo-model, som havde et enhedskarrosseri uden en separat ramme. Den var også udstyret med en lamineret forrude, en vigtig ny sikkerhedsinnovation. Interessen var enorm, og det oprindeligt planlagte produktionstal på 8.000 biler blev til næsten 200.000, før PV 444 blev til PV 544. PV 444 var den første lille Volvomodel, og det var den, som virkelig satte gangi bilproduk-

tionen hos Volvo.

 

TEKNISKE SPECIFIKATIONER

Varianter: A/AS B/BS/BQ/BQS C/CS/CQ/CSQ

D/DS/DQ/DSQ E/ES H/HS/HE K/KS/KE L/LS

Produceret: 1946-1958

Antal: 196.005

Karrosseri: 2-dørs sedan

Motor: 4-cylindret rækkemotor

1.414 cc eller 1.583 cc, 4.085 bhk.

Gearkasse: 3-trins med gulvmonteret gearstang.

Bremser: Hydrauliske tromlebremser på alle hjul.

Mål: Akselafstand 2.600 mm.

Fixlight (Takgöken)

I efteråret 1950 så man for første gang et tagblink på PV 444B. Det blev udviklet af Walter Bengtsson fra AB Fixfabriken i Gøteborg og fik navnet Fixlight. Det var en ny type retningviser, eller blinklys som man siger i dag. Tidligere sad der afviservinger i b-stolpen. I midten af tagblinket sad en blå lampe og lyste i begge retninger. Det sad der for at det ville være lettere at afgøre om bilen skulle dreje til højre eller venstre. Succesen udeblev dog, dels fordi det var umuligt at kombinere med en tagbagagebærer (som jo var ret populær i 50’erne) og dels fordi det ikke var tilladt i mange lande udenfor Sverige. Desuden havde det blå lys ikke den store effekt da det stadig, på afstand, var svært at afgøre til hvilken side bilen blinkede.

I 1953 blev tagblinket forbudt i Sverige.

Copyright © Dansk Volvoklub