Dansk Volvoklub
Bertone 262c

BERTONE'S 262c

(Volvo 262c)


Efter at Volvo 1800ES gik ud af produktion i foråret 1973 havde man ikke længere en exclusiv model på programmet. Volvos topledelse med Peer G. Gyllenhammer i spidsen mente at man manglede en "topmodel", så Jan Willsgaard, der havde designet flere af Volvo's succesmodeller, bl.a. Volvo Amazon, fik til opgave at designe en sportscoupe på basis af en ny model, Volvo 264.


Projekt 3 Kronor


Under hele udviklingsprocessen havde bilen kodenavnet "Tre Kronor" og på bagerste stolpe sad et emblem med 3 kroner. Da bilen blev præsenteret var de blevet skiftet ud med en enkelt.


Ifølge Volvohistorikeren Björn-Eric Lindh havde den italienske designer Sergio Coggiola forinden ombygget en brugt Volvo 164 til en 2-dørs sports-coupé Bortset fra den brede bagstolpe og det 60 mm lavere tag var det stadig en standard 164er. Opgaven blev efterfølgende givet til den italienske karosserifabrik Bertone. Andre historiebøger nævner ikke Coggiola med ét ord men fortæller at Niccio Bertone er formgiveren og ophavsmanden.


Et er sikkert, Volvo 262c blev produceret og samlet hos Bertone i Torino. Volvo havde simpelthen ikke kapacitet til at samle bilerne selv, så man pakkede færdige samlesæt og sendte dem til Italien, hvor Bertone hånd-ombyggede, samlede og malede bilerne.

Bertones eget logo sidder på siden foran døren.


Vild luxus


Blandt den omfattende udrustning kan nævnes air-condition, el-ruder, el-spejle, el-opvarmede forsæder, tonede ruder og spotlights til passagererne. Ægte læderindtræk og ædeltræ i kabinen. Det var vild luxus i 1977. Der var automatgearkasse og servostyring. Indsprøjtningsmotoren var en V6, B27E med 140 HK.


Fra 1979 blev modellerne leveret med cruise-control, det som vi idag kalder fartpilot. Bilen var først og fremmest tiltænkt det amerikanske marked.


Af de ialt 6.622 eksemplarer der blev bygget frem til 1981, blev 75% eksporteret til USA. Ca. 200 stk. blev hjemme i Sverige.


Flere farver


De første år kunne Volvo 262c kun fås i sølvlakering med sort vinyltag og sort læderstue. Fra 1979 kunne man vælge farven guldmetal uden vinyltag. I 1980 blev stuen i "guldmetallic-modellen" beigefarvet, og i1981 var der så 3 farvevarianter: sølvmetallic med sort vinyl, blå metallic med samme farve tag og sort med sort tag.


Den mest exclusive model262c blev leveret til Peer G. Gyllenhammer i 1981, med "Turbo-look". Alt crom havde matsort finish og bilen var knaldrød med rødt læderindtræk. Turbolooket blev understreget af de store 15" hjul med lavprofildæk.

Der findes kun denne ene, som man kan se på Volvo-museet på Arendal ved Gøteborg.


Produktionstal


Model

Årgang

Antal

Karosseri

262

1975-76

3.009

2 d. sedan

262

1976-77

0.230

2 d. sedan

- - - - - -

- - - - - -

- - - - - -

- - - - - -

262c

1977-78

1.670

2 d. coupé

262c

1978-79

2.120

2 d. coupé

262c

1979-80

1.920

2 d. coupé

262c

1980-81

0.912

2 d. coupé

- - - - - -

- - - - - -

- - - - - -

- - - - - -

VOLVO 262

Volvo 262 sedan-modellen er en meget sjælden variant i Volvo 260-serien. Den er bygget over det samme karosseri som Volvo 242, men havde den karakteristiske 260-front.

 

En begrænset serie blev bygget til det amerikanske marked over en periode på 2 år. Modellen forveksles nemt med 262c.