-
(Volvo Experimental Safety Car, 1972)
- en konceptbil længe før sin tid inden for bil-sikkerhedsforskning
I slutningen af 1960’erne havde Volvo det første projekt med fokus på passager-sikkerhed kaldet P1560, hvilket resulterede i, at der blev lavet et par forskellige prototype-modeller. Projektet blev aflyst i 1971, blandt andet på grund af usikkerhed om fremtidige sikkerhedsregler – især i USA.
Det følgende projekt fra 1972 var orienteret omkring de moderne Experimental
Safety Vehicle (ESV) projekter fra ameri-kanske bilfirmaer. Ved at bruge en V8-motor ville den være betydeligt større end tidligere Volvo-modeller.
Planen krævede ti prototyper, da et antal allerede var indbygget i en ny bilmodel, der skulle komplementere 140-serien og blive en erstatning for Volvo 164. Dette projekt blev også aflyst, men meget af designet og de allerede færdige prototyper blev brugt til VESC-projektet.
Den 5,52 meter lange bil var designet til at overleve en frontalkollision med 80 km/t.
Det forreste kofangerområde blev gjort særligt langt - i tilfælde af en kollision ville motoren blive tvunget ned bag et brandhæmmende skjold.
En fjeder ville trække ratstammen ind i instrumentbrættet (dette er siden blevet standard, men dengang var det stadig almindeligt, at føreren kom til skade og kom i klemme mellem hjulet og sædet).
Bag på forsæderne var der store hynder til at beskytte bagsædepassagererne.
For modstandsdygtighed mod en sidekollision havde bilen kraftige forstærkninger og krøllezoner i dørene.
VESC-taget ville ikke blive skubbet mere end 75 mm ind i et omvendt fald på 2,4 m.
Nakkestøtterne blev foldet ind i sæderne og foldet opad.
Derudover blev følgende fremhævet:
blokeringsfrie bremser, bak-gear advarselssignal, integreret rullebur,
trepunktsseler der strammede under en kollision,
airbags for og bag, forlygtesprinklere og -viskere,
automatisk kørehøjdekontrol, centermonteret brændstoftank,
automatisk brændstofafspærringsmekanisme, advarselslamper i dørene, bakkamera fra Mitsubishi Electric (tidlig model monteret mellem baglygterne der viser billeder på tv-skærm i instrumentpanel).
Meget af bilen, især fronten, påvirkede i høj grad den kommende 200-serie, der blev lanceret i 1974.