Dansk Volvoklub
Volvo P1800

-

VOLVO P1800

(1961 - 1972)


Tidligt i 1959 lancerede Volvo en ny sportsvogn, to år efter det foregående forsøg med Volvo Sport, med et karrosseri i glasfiberforstærket polyester.


Den nye model blev kendt som P1800 med de senere modelbetegnelser P1800S/1800S og 1800E. Den nye sportsvogn havde en italiensk stil, og produktionen begyndte i 1961.


Da Volvo ikke havde kapacitet til selv at bygge bilen, blev produktionen i de første år udført i England. Et firma kaldet Pressed Steel fremstillede karrosserierne, mens den endelige samling fandt sted hos Jensen. Samlingen af P-1800 S blev i 1963 overflyttet til Göteborg og Lundbyverken. Karrosseriproduktionen blev også overflyttet til Sverige og Olofströmsverken.


Dette skete i forbindelse med 1800 E i 1969. Volvo P1800 var baseret på tegningerne af Volvo 121/122S, men havde en kortere akselafstand. Bilen havde også en helt ny 1,8-liters, 4-cylindret motor, oprindeligt med 100 bhk og senere med 108 bhk, 115 bhk og 120 bhk.


I årenes løb blev modellen først og fremmest ændret med indførelsen af nye motorvarianter. I efteråret 1968 blev en 2,0-liters motor med en ydelse på 118 bhk indført.  Den blev i 1969 efterfulgt af en version med brænd-stofindsprøjtning og endnu højere ydelse.



TEKNISKE SPECIFIKATIONER


Model: P1800/1800

Varianter: P1800S, 1800S, 1800E

Produceret: 1961-1972

Antal: 39.414

Karrosseri: 2-personers Coupé

Motor: 4-cylindret, topventilet rækkemotor, 1.778 cc, 84,14x80 mm, 100 bhk ved 5.500 o/min., i 1968 øget til 108 bhk ved 5.800 o/min. 

En 2,0-liters version med 1.986 cc (88,9x80 mm) og karburator blev lanceret i 1968, efterfulgt af en version med brændstofindsprøjtning og 120 bhk i 1969.

Gearkasse: 4-trins manuel eller 4-trins manuel med overdrive eller en 3-trins automatgearkasse, alle med gulvmonteret gearstang.

Bremser: Hydrauliske, skivebremser foran og tromlebremser bag, senere modeller havde skivebremser på alle hjul.

Mål: Samlet længde 440 cm, akselafstand 245 cm.



VOLVO 1800ES

(1971-73)

 

I efteråret 1971 blev en ny version af Volvos berømte 1800-model præsenteret. Den nye version blev kaldt 1800ES, og havde en nydesignet bagende sammenlignet med den tidligere version af 1800. Taglinjerne var blevet forlænget og bilen havde en profil, der mere mindede om en stationcar. Helt i tråd med Volvos tradition for at bygge stationcars, for at matche udviklingen af ​​kundernes livsstil og ønsket om et større af ​​bagagerum for at give plads til f.eks. golfudstyr og lignende.


Under overfladen var teknologien i 1800ES den samme som i de andre 1800 modeller.

Den nye version blev produceret i perioden fra 1972 til 1973. I 1972 blev begge versioner fremstillet i samtidigt, men i 1973 producerede man kun 1800ES.


De sidste biler blev bygget i 1973 og produktionen blev helt afviklet. Dette skyldtes de stigende og ret strenge sikkerhedskrav især i USA, som det ganske enkelt ville have været for dyre at overholde.



TEKNISKE SPECIFIKATIONER


Produceret: 1971-1973

Antal: 8078

Karrosseri: 2 + 2-sæders coupé

Motor: 4-cylindret, in-line, overliggende ventiler, 1.986 cc, 88,9 x 80 mm, 135 hk.

Transmission: Elektrisk overdrive, 4-trins manuel med gulvmonteret gearstang. 

3-trins automatisk med gearstangen på ratstammen.

Bremser: Hydraulisk, skivebremser på alle fire hjul.

Mål: Længde 438 cm., akselafstand 245 cm.