-
(Suggan)
Den store salgsvare for Volvo i perioden fra 1938 til 1958 var taxamodellerne 800, 802, 821 822, 831 og 832. Det blev til 6.266 hyrevogne blev på de 20 år. Karosseriet blev også brugt til ambulancer, små lastbiler og lignende. I 1952-53 kom Volvo 832s der var en luksusversion og blev kaldt "Disponenten".
Det var denne model der lå til grund for TP-modellen som svenskerne kaldte Suggan (Soen). Køretøjerne der blev solgt til det svenske forsvar med typebetegnelsen Raptg915 (ra = radio, p = patrulje, tg = tærrengående) var udstyret med radiobord og 2 radioer. I den samlede produktionsperiode fra 1953 til 1957 blev der lavet 724 af dem og alle, med få undtagelser, blev leveret til forsvaret.
Den blev leveret med en 6 cylindret, sideventileret ED-motor der ydede 90 hk. og et moment på 22 kgm ved 1400 omdr./min.! Dertil kom 4-hjuls-træk med høj og lav gearing og hydraulisk differentialespærre.
TP'en behøver ingen veje, den laver sine egne.
TP's totallængde er 4,70 m og bredden er 1,90 m. Højden til øverste antennefæste er 2,15 og frigangshøjden er 0,25 m. Vendediameteren er 12 m. Akselafstanden er 2,73 m. og køretøjets egenvægt er 2880 kg.
Volvo opgav benzinforbruget til at være omkring 18 liter/100 km (ca. 4,1 km/liter) og det' endda på landevej, i medvind, nedad bakke og med stærk hjemve. Benzinforbruget ved terrænkørsel burde udløse en mængderabat hos benzinselskabet, så selv en vognmand ville blive misundelig.